Diabetes és a vese kezelés, Kapcsolódó cikkünk

diabetes és a vese kezelés

Hogyan hat a cukorbetegség a vesékre?

Ennek egyik oka, hogy sajnos manapság is gyakran a cukorbetegségre már csak a szövődmények hívják fel a figyelmet, pedig akár évtizedek óta fennáll a cukoranyagcsere zavara. Másik ok, hogy a cukorbetegség a fejlett gyógyszeres és inzulinkezelésnek köszönhetően melynek során a vércukor csökkentés a célma már jól kezelhető, sokszor több évtizede kezelt betegeket gondozunk, akiknek lehetőségük van kései szövődmények kialakulásra.

diabetes és a vese kezelés

A tudomány mai állása szerint a közel normális vércukorszint normoglikémiás állapot megelőzi, de legalábbis késlelteti a microangiopathias kisereket érintő szövődményeket, gátolja azok progresszióját. Ez azt jelenti, hogy akár a kései stádiumban felfedezett diabetes szövődményeinek rosszabbodása is lassítható a megfelelő anyagcsere beállításával, illetve a szövődmények célzott kezelésével.

diabetes és a vese kezelés

A macroangiopathias nagyereket érintő szövődmények megelőzése csak a kiváltó okok komplex kezelésével lehetséges. A vesekárosodás nephropathia gyakori szövődmény, gyakran kísérője a magas vérnyomással is küzdő betegeknek.

Vesekárosodás esetén a legkorábban jelentkező tünet a vizeletben megjelenő fehérjeürítés proteinuria.

diabetes és a vese kezelés

Ennek gyors szűrésére is van lehetőség az Újszeged Diabetes Centrumban, egy 12 paramétert vizsgáló Minilabor segítségével. Évente ismétlése ajánlott azért, hogy minél koraibb stádiumban kiderüljön és akár nephrológiai gondozással a progresszió lassítható legyen.

A diabeteses veseszövődmény 5 fokozatát különítjük el. Az első két stádium tünetszegény, ezért kiemelten fontos a rendszeres szűrővizsgálat, mellyel még tünetek nélkül, a korai szakban felismerhető a károsodás.

diabetes és a vese kezelés

Ezek a panaszok nem specifikusak, több más kórképre is jellemzőek, de ilyenkor a vese szerkezete már jelentősen károsodott és a vérnyomás is meglehetősen magas lehet.

Diabetes és a vese kezelés a folyamat mi van elrejtve cukorbetegség tünetei kezelésére semmiképpen nem visszafordítható, ezért fontos a korábbi stádiumban való felfedezése a folyamatnak.

A korábbi tünetek mellett hányinger, idegrendszeri tünetek nyugtalanság, ingerlékenység, tudatzavar jelenik meg, a bőr sápadt.

Idegi fájdalmak, zsibbadások — Neuropátia Az összes neuropátiás megbetegedés egyharmadáért a magas vércukorszint a felelős, mely szövődmény sok esetben hívja fel a figyelmet a cukorbetegség fennállására. A cukorbetegség szövődményei közül az egyik legösszetettebb és legtöbbeket érintő. Fő megjelenési területe az alsó végtag.

A veseér-szűkület megelőzésében kiemelt figyelmet diabetes és a vese kezelés Diabetes Centrumunkban az idegkárosodásra és annak szűrésére.

Erre azért is egyre nagyobb figyelmet fordítunk, mert a legutóbbi tudományos eredmények azt mutatják, hogy azon páciensekben, akiknél kialakul akár tünetmentes neuropathia, azok fokozottan veszélyeztetettek az egyéb szív-érrendszeri szövődményekre is.

Ezen eredményeket alátámasztja a Diabetes Centrum klinikai diabetológusainak nemzetközileg is elismert tudományos munkája, melyet nemcsak tudományos közleményekben, kongresszusokon publikálnak, hanem könyvkiadásra is sor került. Ezen korszerű tudás birtokában a neuropathia szűrésen kiemeltek hamarabb kerülhetnek kardiológiai, neurológiai, nephrológiai gondozásba és így elkerülhetik a fatalis következményeket.

Cukorbetegség szövődményeinek csoportosítása

A szövődmények ellátása általában több orvosi szakma együttműködését igényli. Az Újszeged Diabetes Centrumban ez az interdisciplinaris ellátás egyedülálló, mert mind tudományosan, mind a klinikai gyakorlati orvoslásban kiemelkedő szakorvosok állnak rendelkezésükre.